Kreativ fotograf och drönaroperatör från Borlänge

Drönare

Mitt drönarkort är utökat med behörighet A2

Dammyran

Dammyran

Eftersom jag nyligen köpte en andra drönare som väger 595g så har jag utökat mitt drönarkort med behörigheten A2. Nu har jag alla behörigheter på drönarkortet. Detta för att kunna minska avståndet i sidled till bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden till 50 meter, annars gäller 150 meter och då får man mer eller mindre bara flyga ute i skogen med den nya drönaren. Tänkte skriva lite om regelverket, dels för att upplysa andra om vad som gäller och dels för att allt inte alltid är helt självklart. Dels också för att jag tycker att de som bestämmer är lite nojiga och har satt reglerna lite väl tajt. Från den 1:a januari 2022 så måste alla som flyger drönare ha ett drönarkort, om du har råkat att missa det.

Jag är inte heller felfri, om jag har skrivit något helt tokigt, lämna en kommentar längst ned och rätta mig. Tänk på att jag skriver en del om vad jag tycker, och inte bara vetenskapligt korrekt information. Länkar till en del nyttiga sidor för den drönarpilot som är intresserad av att lära sig mer längre ner.

Min nya drönare DJI Air 2S

Först lite om min nya drönare, som jag så klart jämför med min sedan tidigare ägda drönare DJI Mini 2. Den nya har en större sensor och högre upplösning. Dessutom finns ActiveTrack, Hyperlapse med Waypoints och en del annat smått och gott, smarta funktioner. Den har även sensorer framåt och bakåt, nedåt och uppåt. Hade dock varit bra om det funnits i sidled också, men det är några tusenlappar till upp nästa modell som har det. Märkte också att denna snappar upp GPS-satelliter mycket snabbare än min DJI Mini 2. Det märks också att drönaren är större på flyghastigheten. Har bara varit ute med den några få gånger än så länge, men det kommer att bli fler. Väntar på spridningstillstånd.

Min nya drönare DJI Air 2S med ett ND-filter monterat på kameran.

Har testat att spela in material i 5,4k upplösning i läget d-log i 60fps. Videokvaliten är helt fantastisk. D-log-läget betyder dock automatiskt h.265-format. Försökte redigera dessa videosnuttar i min gamla och trötta dator, det gick inte så bra. Så det jag måste göra är att använda optimerade video-filer i Resolve. Filer i mycket lägre upplösning alltså. Så nu står en ny dator på önskelistan…

Aktuella övergångsregler

I skrivande stund gäller övergångsregler då gemensamma regler för hela EU ska införas år 2023. Regelverket verkar dock vara skrivet för att tolkas av operatören beroende på den situation hen befinner sig i. Mycket är också skrivet på ett otydligt sätt och när jag har frågat Transportstyrelsen om specifika regler för drönare via deras chat online så kan de i alla fall inte svara utan hänvisar till en mailadress till Luftfart hos den egna myndigheten. Chattens öppettider var dessutom väldigt begränsade (13:00-15:00) och ett svar som hänvisar mig vidare kändes väldigt oseriöst, särskilt när de verkar inom samma myndighet. Den är dessutom specifikt öppen för allmänna drönarfrågor, tycker nog att regelverket borde ingå där.

Som jag förstår det så är det viktiga att du som fjärrpilot inte skadar någon eller något. En ansvarsförsäkring rekommenderas, du kan aldrig veta när olyckan är framme (den enda ansvarsförsäkringen för privatpersoner jag hittat är den hos Svedea). Läste nyligen i en Facebook-grupp om någon som ett batteri hade exploderat för, i luften. Så håll avstånd till människor och infrastruktur. Inkräkta absolut inte på någons integritet. Använd sunt förnuft helt enkelt. Nej, du får inte spionera med din drönare utanför grannens balkong. Då hamnar det under både kränkning och kameraövervakning, vilket i sin tur kan leda till både böter och fängelse.

Grundregler

Några saker i de regler som gäller är däremot helt solklara, du får inte flyga högre än 120m. Du får inte flyga över folksamlingar. Flyg inte utom synhåll. Du får inte heller flyga drönare som väger mer än 25kg. Vill du göra någon av dessa saker så behöver du särskilt tillstånd och det är reserverat till de rika eftersom det är svindyrt. Transportstyrelsen fakturerar 1400 kr / timme (i skrivande stund) när du ansöker om tillstånd i specifik eller certifierad kategori. Dessutom tillkommer löpande avgifter. Det känns som att de verkligen inte vill att vanliga människor ska kunna få dessa tillstånd.

Om du ska flyga på natten så krävs det att du har ett grönt blinkande ljus på din drönare. Finns att köpa på amazon som du fäster med kardborre på drönaren.

Vilken behörighet du behöver på ditt drönarkort framgår av nedanstående lista.

  • A1 = Drönare som väger mindre än 250g. Får flygas över enskilda individer men inte över folksamlingar. Här ingår drönare som DJI Mini och DJI Mini 2.
  • A1 = Drönare som väger från 250g upp till 500g. Får flygas över enskilda personer som är involverade i flygningen.
  • A2 = Drönare som väger 500g upp till 2kg. Får ej flygas över människor/folksamlingar. Säkerhetsavståndet är 50m. Dessa är ganska vanliga drönare och de flesta hamnar nog här om man flyger drönare lite mer professionellt. Detta innebär att startpunkten alltid måste vara 50m ifrån byggnader, Google Maps är din vän. Där kan du mäta avstånd.
  • A3 = Drönare som väger mer än 2kg. Får ej flygas över människor. Säkerhetsavstånd är 150m. Här kommer alla drönare som inte C-klassas att hamna i januari 2023.

2023 krävs också C-klassning

Alla drönare måste i framtiden ha en särskild klassning, vilken ska var utmärkt på drönaren redan från fabrik. Denna C-klassning beror lite förenklat på drönarens storlek, vikt och högsta möjliga hastighet. Detta är en av anledningarna till att det finns övergångsregler som gäller året ut. Jag hoppas också på att min nya DJI Air 2S ska kunna C-klassas i efterhand när de nya reglerna för drönare ska börja gälla. Rykten säger att det kommer att gå, men det är absolut inte någon garanti.

…och ett elektroniskt ID

Drönaren ska i framtiden också märkas elektroniskt, drönaren ska alltså skicka ut ett ID. Detta råder det högst delade meningar om i de olika forum jag besöker online. I skrivande stund saknas funktionen i applikationen DJI Fly som man använder för att flyga med. Hoppas att funktionen kan implementeras i framtiden utan krångel. Alternativt skulle man kunna fästa en modul på drönaren med den elektroniska identifikationen, vilket jag sett har kommit på förslag på annat håll (utanför EU). Här hemma i Europa verkar ju dock våra styrande gilla när det är totalt omöjligt krångligt för den enskilde. Så jag har inte några höga förhoppningar. Alla drönare som inte uppfyller kraven kommer automatiskt att hamna i A3, detta oroar många. Mer om det längre ner.

Flygplatser och helikopterplattor

Man får inte heller flyga nära en flygplats hur som helst. Kommer du tillräckligt nära råder flygförbud. Lite längre ut får du flyga, men endast upp till 50m höjd. Om du vill flyga högre i området när flygplatsen är öppen så behöver du tillstånd från flygledartornet, olika flygplatser är olika svåra att få tillstånd från. Det är bara att kontakta flygledartornet och acceptera svaret du får. Tänk på att du måste kontakta flygledningen redan innan din flygning om du tänkt flyga när flygplatsen är stängd, detta för att de ska kunna kontakta dig om de behöver öppna.

Du får inte heller flyga i närheten av helikopterplattor utan tillstånd från den som ansvarar för inrättningen. Dessa finns ofta vid sjukhus.

Ett bra hjälpmedel för att ha koll är den av Luftfartsverket tillhandahållna drönarkartan som visar vart du får och inte får flyga. Ett annat bra verktyg är NOTAM info som också visar en del andra restriktionsområden.

Spridningstillstånd

Efter att du varit uppe i luften och fotograferat och filmat så kan du inte bara publicera ditt material hur som helst. Det kan mycket väl vara så att du behöver ett spridningstillstånd från Lantmäteriet. Det enklaste är att alltid skicka in ditt material till dem via deras filskickstjänst. Kom ihåg att bifoga de tillstånd du erhållit för flygningen. Du behöver ett nytt spridningstillstånd för varje tillfälle du är ute på, detta eftersom det kan ha tillkommit saker som du inte känner till i miljön. Så bara för att du fått ett spridningstillstånd så betyder det inte att du automatiskt får det gången därpå.

Naturreservat och nationalparker

Det positiva är att samma regler gäller i hela EU, om man nu skulle åka till ett annat EU-land. Reglerna i sig råder det delade meningar om, tror att många drönarpiloter tycker att det är lite väl strikt i vissa sammanhang. Tänk också på att det kan förekomma särskilda regler lokalt i det land du befinner dig i, det är ditt eget ansvar att kolla upp vad som gäller.

Här hemma i Sverige så råder det exempelvis alltid drönarförbud i nationalparker. Det går kanske att få tillstånd, men jag tror bestämt att det är extremt svårt. Såvida du inte utför arbete åt dem som sköter området. Det är däremot inte alltid förbud i naturreservat, vilket många antar och tror. Du kan kolla upp vad som gäller i de föreskrifter som finns för ett naturreservat. Oftast så finns dessa beslut hos Länsstyrelsen eller ibland hos den kommun som området finns i. Är det otydligt vad som gäller för drönare så kan du kontakta den som ansvarar för det område det gäller. Kom ihåg att även om du får flyga i ett område med skyddad natur så måste du ändå tänka på att du inte får störa djurlivet med din drönare.

Hjälpmedel

Det finns smidiga hjälpmedel även för reservat och skyddad natur. Länsstyrelserna har Reservatskartan. Naturvårdsverket har kartan över skyddad natur. Kommunerna kan också ha information i vissa fall, besök berörd kommuns webbplats.

År 2023

Jag tror att det finns en stor risk för EUs regler blir lite för strikta, vilket skulle kunna innebära att människor helt enkelt kommer att strunta i reglerna och hållet istället (detta tror jag är det som kommer at hända). Särskilt om det inte kommer att gå att C-klassa drönare i efterhand. Sen har det ju kommit en del ”dronehacks” som tar bort vissa begränsningar i drönare, av liknande anledningar gissar jag på. Det är nämligen inte alls särskilt billigt med en drönare idag. En DJI Mini 2 med ”fly more combo” kostar idag runt 6000 kr. De som köpt drönare för mer professionell verksamhet kommer att hamna i ordentlig kläm då dessa drönare är betydligt mycket dyrare än så.

Helt klart tycker jag att det är bra med gemensamma regler, har ju till och med tagit drönarkortet för att jag vill göra rätt för mig. Men det finns en del frågetecken, jag är dessutom inte jätteimponerad av de strikta regler som kommer att införas framöver. Min uppfattning är att politiker i EU generellt verkar tro att drönare är ett allmänt hot mot hela samhället. Vilket de inte behöver vara om de hade tagit fram vettiga regler som drönarpiloter kommer överens med. Ser mycket oro i olika grupper i diverse sociala medier över detta. En del verkar överväga att lägga ner helt och då pratar vi inte bara om hobbyister utan hela verksamheter. En del andra uttrycker helt öppet att de inte tänker följa reglerna. Så ja…

…vad tycker du?

Det återstå att se vad som händer i januari år 2023. Vad tycker du, vad tror du kommer att hända? Tror du att de flesta kommer att följa reglerna? Skriv en kommentar här nedanför och berätta vad du tycker och tror om detta!?

Kommentera